torsdag 20. februar 2014

Flere PLN-videointervjuer: Hvordan bygge et PLN

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

Det nettbaserte faget PLN - personlig læringsnettverk (10 studiepoeng, IFUD1049) er nå ferdig. Faget er i god PLN-ånd basert på at studentene skal være aktive og forme sin egen læring, men vi lagde likevel en del lærestoff i løpet av faget. Noe av lærestoffet ble til som følge av en rekke skype-intervjuer. Noen av dem har vi lagt ut i et tidligere blogginnlegg. Her er noen flere som belyser "Hvordan bygge et PLN":


Trine:


Mette:


Guttorm:


Kari:

onsdag 18. september 2013

Videointervjuer: Hva er ditt PLN?

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

I forbindelse med oppstarten av det nettbaserte faget PLN - personlig læringsnettverk (10 studiepoeng, IFUD1049) spurte jeg på Twitter (med lenke til et blogginnlegg) om det var noen som kunne tenke seg å bli videointervjuet og fortelle litt om sitt PLN. Og det var det! Jeg fikk raskt fem svar, og vi avtalte tidspunkt for noen minutters Skype-samtale.

I samtalen (video av den som snakket og meg) stilte jeg dem 4 spørsmål. Disse spørsmålene passer med ulike moduler i faget, og jeg bestemte meg derfor for å splitte opp hver video i 4 mindre deler. Det tok  mer tid enn jeg trodde å redigere slikt i ettertid. Neste gang skal jeg heller gjøre fire separate opptak heller enn å dele opp i ettertid. Uansett - nå har jeg ca 15 videosnutter totalt på 1-3 minutters lengde hver fra disse 5 intervjuobjektene (15? Er ikke 5 x 4 = 20? Joda, men noen svarte på flere ting i samme sleng og derfor ble det ikke fullt 20 totalt sett).

Her er de første 5 videointervjuene med temaet "Hva er ditt PLN". De neste videoene med temaene "Hvordan har du laget/utviklet ditt PLN", "Hvorfor bruker du PLN" og "Kan PLN brukes i undervisning" er ferdig produsert, men kommer i senere blogginnlegg.

Trine:


Mette:


Guttorm:


Kari:


Hans Jørgen:

Har du lyst til å bidra med erfaringene dine med PLN i et videointervju? Vi tar fortsatt i mot flere, og trenger særlig noen til å snakke i dybden om for eksempel nettverksbygging, relasjonsbygging, kommunikasjon, læringsstrategier og liknende.

søndag 15. september 2013

PLN-faget er godt i gang!

Vi er veldig glade for å ha hele 34 påmeldte på PLN-faget (10 studiepoeng) nå i høst. Deltakerne kommer fra hele landet (studerer nettbasert) og har varierende bakgrunn (lærere, studenter, andre).

Dette forteller oss at det er stor interesse for PLN og å lære mer om PLN generelt samt hvordan PLN kan brukes i undervisning og læringssituasjoner.

Nå holder "studentene" på med første øving som i korte trekk går ut på å skrive om sitt eget PLN på bloggen hver student bruker i faget, og lese/kommentere medstudenter sine blogger. Alle presenterer seg i diskusjonsforumet og bygger i så måte et nettverk av medstudenter fra starten av. Ved å lese bloggene til hverandre i fagets øvingsopplegg, er tanken at PLN-et skal styrkes. Videreutvikling av PLN-et tas til et nytt nivå i neste øving, hvor nettverksbygging står i fokus, og deretter skal studentene i siste øving jobbe mye med hvordan PLN og PLE kan brukes i et undervisningsopplegg.

Dette er et kjekt fag å undervise i, fordi deltakerne er så motiverte. Foreløpig har ingen levert øving 1 (fristen er ikke nådd enda) men vi ser fram til å rette øvingene - det kommer til å bli lærerikt og inspirerende.

Fagstoffet til nå har omhandlet en del teori, praktiske eksempler og videointervjuer, og vi skal prøve å få til første webinar om ikke lenge (det kommer til å være åpent for alle som vil, så "stay tuned").

mandag 12. august 2013

Vil du intervjues?

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

PLN står for personlig læringsnettverk. De fleste vil si de har et PLN i dag som de bruker for å lære, særlig når en får vite at e-postkontakter og fysisk nettverk teller med. Mange som er aktive på Twitter og i andre sosiale medier har et bevisst forhold til PLN. Det handler om uformell læring, og å bruke nettverket sitt til å lære. PLN kombineres ofte med andre strategier for læring.

Vi holder på å utvikle et fag om PLN som starter opp 3.september (du kan lese mer om faget og melde deg på her).

I den forbindelse trenger vi noen konkrete eksempler på hvordan ulike mennesker bruker sitt PLN. Har du lyst til å bli intervjuet via Skype (eller liknende)? Det tar noen få minutter, og Skype-samtalen tas opp på skjerm og resulterer i en videosnutt på 2, 3 eller maks 5 minutter. Jeg gjør alt av redigering. Det er ikke noen krav til forberedelse, men det tar trolig 10 minutter av din tid totalt sett, fordi i tillegg til det du sier må vi gjøre et prøveopptak for å sjekke at lyden tas opp og liknende. Jeg har tatt opp flere slike små intervjuer før, og det har tatt 9-10 minutter totalt.

Det vi er ute etter, er erfaringer med hvordan du bruker ditt PLN, hvor mye, til hva, hvor stort det er og hvilken nytteverdi det har for deg, og eventuelt andre ting du vil fortelle om. Det kan også spisses mot en konkret anvendelse eller et konkret verktøy/subnettverk.

Vil du bidra, så ta kontakt med svend horgen at hist punktum no, ta kontakt på Twitter @svendah eller legg igjen en kommentar i dette blogginnlegget.

fredag 9. august 2013

Webinaret - opptak

Den 14.juni 2013 arrangerte vi et webinar (nettbasert via Lync) i forbindelse med PLN-prosjektet. Ca 30 tilhørere deltok, og webinaret varte en liten time. Det var to foredrasgsholdere som delte erfaringer om PLN. Her er opptak fra webinaret som YouTube-klipp.

Ann Michaelsen, Sandvika vgs: Hvordan bruke et PLN som lærer og hvordan la elevene bruke et PLN. Hun forteller også om hvordan hun og elevene har skrevet bok om PLN. Videoklippet nedenfor er ca 19 minutter langt. Boka de har skrevet heter for øvrig Connected Learners: A Step-by-Step Guide to Creating a Global Classroom, og kan kjøpes for en tilnærmet symbolsk sum på http://shop.plpnetwork.com/connected-learners/. Det er en e-bok (PDF). Anbefales!




Tom Jarle Christensen, Bamble vgs: Hvordan starte et PLN fra bunnen av, og hvilken rolle spiller PLN når du skal jobbe med fagfeller. Videoklippet nedenfor er ca 14 minutter langt.




Vi skal arrangere flere webinarer til høsten. Hva vil du høre om?

onsdag 3. juli 2013

Posterpresentasjon

Vi bidro med en posterpresentasjon på konferansen Høgskoler & samfunn i innovativ samhandling (HSS13) den 12.juni 2013 i Trondheim. Selve posteren er lagt ut på siden over posterpresentasjoner, eller hent den direkte her.

mandag 10. juni 2013

Webinar fredag 14.juni om PLN

Vi arrangerer et kort webinar fredag den 14.juni kl 10:00, varighet ca 45 minutter, kanskje opptil 1 time. Alle som vil kan delta, nettbasert.

Det er to foredragsholdere som snakker 15-20 minutter hver:
  • Ann Michaelsen (pedagogisk utviklingsleder ved Sandvika vgs) har gjort noe utrolig spennende: Hun har skrevet bok sammen med sine elever om hvordan en kan lære i sosiale medier og med Web 2.0-teknologi! I webinaret snakker hun om hvordan hun bruker sitt personlige læringsnettverk (PLN) til å lære, og hvordan hun har overført dette til sine egne elever. Ann er en erfaren foredragsholder og veldig oppdatert på teknologi og læring. 
  • Tom Jarle Christiansen er et levende eksempel på hvordan en kan bruke PLN-et sitt for å møte fagfeller. Han er en av flere lærere som ville fornye programmeringsfag i vgs (bort fra Flash, over til HTML5) og i stedet for å jobbe på hver sin tue, så har de blitt kjent med hverandre via sosiale medier, og bruker Google Hangout til å møtes og jobbe frem et nytt pensum i fellesskap. Han deler erfaringer med dette og sin nytteverdi av PLN/PLE. 
Det blir også mulighet til å diskutere og stille spørsmål om PLN og PLE.

Vi tenker at det er bedre med korte webinarer enn lange, fordi da er det lettere å få innpass til å delta i en travel hverdag.

Klikk deg gjerne inn noen minutter før oppstart for å sjekke at lyd og andre tekniske ting fungerer for deg.

PRAKTISK:
  • URL: http://aitel.hist.no/webinarurl/
  • Du får spørsmål om å laste ned og installere en klient som heter Lync Attendee. Gjør det, så har du maksimal funksjonalitet. Klienten fungerer best på Windows, men skal også fungere (litt buggy) på Mac.
  • Bruk gjerne headset for best mulig lydopplevelse.
  • Når du skal «joine» møterommet ved å klikke på lenken ovenfor, så får du spørsmål om å oppgi ditt navn/nick. Bruk gjerne ekte navn.
  • Det som kommer til å skje i praksis er at den som presenterer, deler sin skjerm og lyd, eventuelt også webkamera. Lync har chat-mulighet. Bruk chat-ruten til spørsmål underveis eller liknende.
Lurer du på hva et webinar er, så har vi skrevet mye om det på itfag-bloggen. Se også noen fordeler med webinar i dette tidligere blogginnlegget.

Vi skriver selvsagt referat fra webinaret på bloggen i ettertid. Vi skal arrangere noen webinarer i dette prosjektet i tiden som kommer. Dersom du ønsker å bli varslet automatisk, uten å måtte følge med aktivt selv, så kan du registrere deg som interessert i for eksempel "Pedagogisk bruk av IKT" på dette skjemaet. Da varsles du om slike webinarer (PLN faller inn under pedagogisk bruk av IKT). Du kan når som helst melde deg av og du får kun varsling om webinarer (ikke noe annet).

Velkommen fredag 14.juni kl 10 eller eventuelt ved neste anledning!